skip to Main Content

Contentmarketing

Dit is zo’n woord dat 10 tot 15 jaar geleden nog nauwelijks bekend was bij het grote publiek. Laat staan dat men wist dat je contentmarketing zou kunnen bedrijven of dat je als contentmarketeer zou kunnen werken. Het is een relatief nieuw beroep dat hoort bij de nieuwe internetwereld die we inmiddels bereikt hebben.

Toch komen we ook anno 2020 nog veel relaties tegen die de mogelijkheden van het internet nog niet of te weinig benutten. Vaak is de reden daarachter dat men zich daar gewoon nog niet in verdiept heeft door gebrek aan tijd of prioriteit. Het belang van de vindbaarheid van de bedrijfswebsite, wordt wel steeds meer onderkent.

Toch is het niet zo moeilijk, het is vooral een kwestie van doen of laten doen. Met dit artikel willen we inzicht geven in een van de belangrijkste aandachtsgebieden met betrekking tot een website. Het plaatsen van relevante content.

Wat is contentmarketing?

Goede contentmarketing is dat je informatie verstrekt die relevant is voor je doelgroep en waarmee je hen verder helpt. Dat doe je op een dusdanige manier dat de informatie duidelijk en overzichtelijk is, zodat de lezer snel kan vinden wat hij wil weten.

Doe je dat goed, dan is je websitebezoeker tevreden en uit hij dat wellicht – gevraagd of ongevraagd – in een reactie onder de content, in het delen van je content met anderen of in een waardering van je bedrijf. Maar ook door de duur dat hij op je contentpagina blijft valt op te maken of de bezoeker het interessant vindt.

Hoe meer bezoekers van je contentpagina tevreden zijn, hoe hoger je contentpagina gewaardeerd wordt door de zoekmachines.

Waar bestaat goede content uit?

Goede content is attractief, interessant en is SEO op orde (zoekmachine optimalisatie).

Attractief heeft te maken met de juiste visuele elementen en de manier waarop de tekst in vormgegeven. Denk daarbij aan video, afbeeldingen, tekstkleur, lettergrootte, lettertype, witregels, titels en subtitels.

Interessant gaat natuurlijk over de relevantie van de inhoud van de tekst voor je lezer. Kan hij er echt iets mee? Heeft het hem geholpen om jouw content te lezen of te bekijken?

SEO is het technische verhaal erachter. Bevatten je afbeeldingen de juiste tags en titels? Deel je je video vanuit Youtube of embed je hem vanuit Vimeo bijvoorbeeld? Welke woorden plaats je in je titels en subtitels en in welke volgorde? Hoe vaak gebruik je bepaalde woorden, vindt er geen overkill plaats (zoekwoord spammen)? Hoe lang is je tekst? Komt de tekstinhoud overeen met je belofte in je titels?

Contentplanning

Contentplanning? Jazeker! Dat is stap 2 wanneer je ervan overtuigd bent geraakt dat je met contentmarketing aan de slag moet.

Met name bij kleine en middelgrote bedrijven wordt de verantwoordelijkheid voor de inhoud van de website vaak als extra taak bij een van de medewerkers neergelegd. Krijg jij dat op je bordje? Dan is het verstandig te beginnen met het maken van een contentplanning en je verder te verdiepen in het maken van content.

“Contentmarketing kan het verschil maken tussen zichtbaar en onzichtbaar zijn op het internet.”

De contentplanning maak je bijvoorbeeld voor de periode van een jaar. Je geeft er precies in aan welke onderwerpen je wanneer wilt behandelen, waarom, in welke vorm je dat wilt doen en wie je nodig hebt voor het vergaren van de relevante informatie.

Contentplanning contentmarketing REAL Concepts jaarplan

Het helpt je actief, inhoudelijk sterk en relevant te blijven voor jullie doelgroep. Ga bij het maken van de contentplanning na waar de “problemen” liggen van je doelpubliek en probeer met je content daarop antwoorden te geven. Een goede contentplanning zorgt ervoor dat je wekelijks relevante en afwisselende content produceert voor diverse kanalen (website, social media).

Waardering van je content door zoekmachines

Websites waar veel en regelmatig iets op gebeurt, worden door zoekmachines opgemerkt. Wanneer de informatie ook nog kwalitatief goed is, wordt deze extra gewaardeerd. De doelstelling van de zoekmachines is namelijk om hun gebruikers zo snel mogelijk de juiste informatie te verstrekken die relevant is voor het “oplossen van hun probleem” waardoor zij tevreden zijn over het gebruik van de zoekmachine.

Daarnaast is het relevant dat je je content publiceert in een heldere structuur en dat linkjes (in- en extern) juist en relevant zijn en technisch goed functioneren.

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe marketinginformatie en uitnodigingen ontvangen voor onze workshops?
Meld je aan!

* verplicht
Lisette van Eechoud5

Lisette van Eechoud

Lisette van Eechoud – marketing en communicatie specialist bij REAL Concepts. 

Maandelijks interviewt Lisette een van haar mede-teamleden binnen REAL Concepts en/of schrijft ze zelf over het thema van die maand. Hiermee geeft zij inzicht in de benadering van opdrachten door REAL Concepts dat altijd tot doel heeft de verwachting van de opdrachtgever te overtreffen.

Back To Top