skip to Main Content

Direct Marketing (DM) is wat mij betreft de verzamelnaam van alle vormen van communicatie waarbij je als bedrijf direct communiceert met je klant of prospect. Vaak wordt DM geassocieerd met postmailings (zoals bovenstaande beeld ook doet vermoeden 😉 ), maar ook social media, telemarketing en e-nieuwsbrieven vallen hieronder.

DM wordt veelal ingezet om een actie teweeg te brengen bij jouw doelgroep, in mindere mate om naamsbekendheid te genereren. Gewenste (re)acties op DM kunnen zijn; het aanvragen van een whitepaper, het bezoeken van een webshop, aanzetten tot aanschaf of een bezoek aan je beursstand.

Over het algemeen is DM goed meetbaar; na een nulmeting is óf je omzet gestegen, óf het website bezoek toegenomen óf is je productcatalogus vaker aangevraagd. Zo niet, dan ga je analyseren, verbeteren en opnieuw acteren.

Omdat je een geselecteerde groep benaderd weet je op voorhand wat je kosten per lead zijn en kun je snel je ROI bepalen. De ervaring leert dat DM goed rendeert, juist omdat het persoonlijk is en maakt het daarom bij uitstek geschikt voor veel B2B ondernemingen.

Voorwaarden voor een goede kans van slagen van DM zijn echter wel belangrijk:

  • Bepaal (SMART) doelstellingen voor je DM.
  • Correct adressenbestand (de irritatie begint natuurlijk als je als vrouw zijnde wordt aangesproken met “Beste meneer”). In je begroting dien je rekening te houden met de aanschaf, of correctie van je adressen.
  • Creatief denken: wéér zo’n email nieuwsbrief of een huis aan huis brochure? Wij ondersteunen als bureau bedrijven in het creatief meedenken, door middel van brainstorm sessies. Het is helemaal niet verkeerd om uiteindelijk op de bekende ‘bobbel in de envelop’ uit te komen, als het maar op een verfrissende wijze wordt overgebracht. Humor kan vaak veel doen, is mijn ervaring.
  • Baseer je DM altijd op het AIDA model: Aandacht trekken, Interesse opwekken, Drang (desire) creëren en de gewenste Actie laten ondernemen.
  • En natuurlijk het altijd zo belangrijke “meten = weten”. Nog steeds zie ik dat er op basis van gevoel een conclusie getrokken wordt, echter zonder inhoudelijke op onderzoek te gaan, blijft het bij gissen.

Omdat ik dit artikel niet té lang wil maken, maar jou wel graag wil helpen, nodig ik je uit om mij en mijn collega’s eens uit te dagen voor een (online) sparsessie. Hierin onderzoeken we samen welke doelstelling, vorm en creatie het beste bij jouw actie past.

Daag mij eens uit via martijn@realconcepts.nl

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe marketinginformatie en uitnodigingen ontvangen voor onze workshops?
Meld je aan!

* verplicht
Reclamebureau Velp Real Concepts Commercieel directeur Martijn Bosmann

Martijn Bosmann

Account Director bij REAL Concepts. 

Back To Top