skip to Main Content

Combinatie online en offline marketing

‘Het geheel is meer dan de som der delen’ – dat geldt zeker ook voor de combinatie van online en offline marketing. De combinatie kan er aan marketingcommunicatiekant voor zorgen dat merkbekendheid en -beleving groter worden. In dit blogartikel ga ik het nu echter alleen over online marketing hebben.

Belang van online marketing

Voor eenieder die voor maart 2020 nog twijfelde aan het belang van online marketing, geeft deze Corona-tijd de noodzaak ervan nu wel aan. Aan alle kanten proberen bedrijven online waarde te creëren. Sportinstructeurs zie je buiten oefeningen voordoen voor de camera voor hun eigen online lessen, kappers komen met thuisadviezen om de haren te kleuren, restaurants sluiten zich massaal aan bij thuisbezorgd.nl, bedrijven willen hun brochures graag laten digitaliseren zodat deze online verspreid kunnen worden.

Gamma van online marketing middelen

Net als bij de offline marketing heb je bij online marketing diverse middelen die je kunt inzetten. Het begint natuurlijk bij een website. Deze houdt je actueel en interessant met content in de vorm van blogs en vlogs en overige informatieve pagina’s over je producten en/of diensten.

Daarbij kun je bij online marketingmiddelen denken aan video, webinars, online trainingen, digitale brochures, magazines en boeken, advertenties op social media, partnerwebsites en binnen de resultaten van zoekmachines, het bouwen van community’s, shops etc.

Het geld zit in je lijst

Om klanten goed aan je te kunnen binden en kunt begrijpen waar hun behoefte ligt, is het belangrijk dat je een lijst opbouwt met contactgegevens van de personen die je graag wilt bereiken. Wanneer je nog niet actief was als bedrijf om deze data te verzamelen van potentieel geïnteresseerden voor jouw diensten of producten, is nu de tijd gekomen om daarmee te starten.

Want online marketing begint bij het verzamelen van data. Om dit mogelijk te maken wordt de (bedrijfs-)website voorzien van opt-in formulieren. Dit zijn digitale formulieren waar de bezoeker zijn gegevens kan achterlaten.

Omdat niemand zomaar bereid is zijn gegevens achter te laten, moet je dat aan je potentiële klant vragen. Los van de AVG wetgeving is er met toestemming bovendien ook belangstelling voor je communicatieboodschap aan de kant van de ontvanger.

Wanneer zal iemand graag zijn gegevens bij je achterlaten? Dat is als je waarde weet te bieden in ruil daarvoor. Verleid je potentiële klanten dan ook met de waarde die je weggeeft. Hoe meer waarde je in de loop van de tijd weggeeft, hoe groter het opgebouwde vertrouwen van de potentiële klant zal worden en hoe sneller hij bereid is ook toestemming te geven voor vervolgcontact.

Om echter iemand op je website bij het opt-in formulier te laten uitkomen, zal je deze potentiële bezoeker eerst zover moeten krijgen dat hij jouw website bezoekt.

Daarvoor zijn er binnen de online marketing meerdere mogelijkheden. Door te adverteren bijvoorbeeld (SEA – in allerlei vormen) maar ook door interessante content te publiceren die door de zoekmachines goed gewaardeerd wordt. Dat betekent dat deze content moet voldoen aan de zoekmachine optimalisatie criteria (SEO).

Heb je dit proces met je bedrijf al helemaal op orde, dan is de volgende stap om een marketingfunnel te creëren. Kort gezegd bied je eerst een laagdrempelig product aan (gratis of met een hoge korting). Met de contacten die dat interessant vonden en er gebruik van hebben gemaakt, ga je verder naar het volgende niveau in de marketingfunnel. Misschien zijn ze dan ook wel geïnteresseerd in jouw (betaalde) advies dat in het verlengde ligt van de (gratis) weggever?! En daarna wellicht ook in de betaalde tools die hen helpen bij de implementatie van het advies. Etc. etc. Zo zie je dus dat een gratis weggever kan leiden tot concrete verdiensten. Dat wordt bedoeld met ‘het geld zit in je lijst’. Want je kunt je voorstellen hoe groter je lijst met geïnteresseerden is, hoe succesvoller je als bedrijf kan zijn.

Online marketing: een samenhang van alle activiteiten

Bij online marketing hangt alles – nog meer dan bij offline marketing – aan elkaar. Alle in te zetten middelen houden elkaar vast. Door het gebruik van links maar ook door het tracken van wat je bezoekers en klanten doen en het daar automatisch op inspelen.

Benut rustigere tijd voor online marketing

Misschien dat deze voor veel bedrijven rustigere tijd, voor de toekomst heel goed benut kan worden. Wij helpen u graag verder met onze adviezen voor uw online marketing.

Activiteiten waarmee wij u op dit gebied kunnen ondersteunen zijn: het geven van advies over hoe te beginnen met online marketing, het opstellen van content kalenders, het schrijven van SEO teksten, het bedenken en creëren van social media campagnes, het schrijven van video-scripts en het produceren van de video’s, het ontwikkelen van websites etc.

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe marketinginformatie en uitnodigingen ontvangen voor onze workshops?
Meld je aan!

* verplicht
Lisette van Eechoud5

Lisette van Eechoud

Lisette van Eechoud – marketing en communicatie specialist bij REAL Concepts. 

Maandelijks interviewt Lisette een van haar mede-teamleden binnen REAL Concepts en/of schrijft ze zelf over het thema van die maand. Hiermee geeft zij inzicht in de benadering van opdrachten door REAL Concepts dat altijd tot doel heeft de verwachting van de opdrachtgever te overtreffen.

Back To Top