skip to Main Content

Recruitment marketing

Het is dé vraag die momenteel in alle sectoren speelt. Of het nu gaat om onderwijs, IT, techniek, zorg of de zakelijke dienstverlening; de vraag die ondernemingen bezighoudt is; hoe bereiken wij potentiële collega’s? Deze behoefte is soms zelfs urgenter dan de zoektocht naar nieuwe opdrachtgevers.

Hoe gaat recruitment marketing in zijn werk?

Marketeers kunnen hier op inspelen. Wij delen dan ook graag onze visie en enkele tips over “recruitment marketing”;

Helder en strategisch fundament

Creëer een helder strategisch fundament; zodra je zelf als onderneming weet waar je staat en waar je naartoe wil, zorgt dit uiteindelijk voor een eenduidig beeld naar buiten. Breng medewerkers uit alle geledingen op de hoogte van je missie, visie, kernwaarden en pijlers. “Wat vinden wij als organisatie belangrijk en waar staan we voor?”

Employer brand

Breng jezelf als werkgever in kaart, werk aan je zgn. “employer brand”; Wat voor werkgever ben je? Hoe is de bedrijfscultuur? Wat zijn je verwachtingen van (toekomstige) medewerkers? Hoe faciliteer je hen om optimaal te kunnen functioneren? Wat vraag je en wat bied je? Gebruik bijvoorbeeld de Golden Circle methode van Simon Sinek: als een medewerker weet ‘waarom’ jij als werkgever doet wat je doet, zal hij of zij eerder een connectie voelen dan wanneer je alleen praat vanuit het ‘what’ (functieomschrijving, taken, arbeidsvoorwaarden etc.).

Content afgestemd op de doelgroep

Breng de juiste content afgestemd op je doelgroep en wees creatief; als je je doelgroep duidelijk in kaart hebt en je merk staat, dán kun je jouw verhaal vertellen. Cijfers en andere data raken (zeker in eerste instantie) je potentiele medewerker nog niet. Speel vooral in op emotie d.m.v. storytelling; Geef een toekomstige medewerker bijvoorbeeld een rol binnen de organisatie, doorloop een dag en laat zien hoe die medewerker kan bijdragen aan het gewenste resultaat. Laat ook zien wat die medewerker van jou als bedrijf mag verwachten. Gebruik daarin je fantasie en wees niet te behouden! Schets bijvoorbeeld een scene met een superheld (jouw nieuwe collega) die een leiding repareert met het top gereedschap vanuit een goed toegeruste serviceauto, en waardoor het land nét niet onder water komt te staan. Sluit af met een knipoog en vooral een call-to-action (Ben jij onze superheld, solliciteer dan hier!)

Juiste communicatiekanalen

Gebruik de juiste communicatiekanalen en zet je communicatie eenduidig in; of je nu online of offline campagnes inzet, zorg voor herkenning binnen de totale campagne. Immers, je doelgroep oriënteert zich op verschillende manieren.

Consistentie

Wij bedenken recruitment campagnes voor onze klanten. Aan de middelenkant bedenken en realiseren we diverse uitingen ter ondersteuning. We produceren video’s, ontwikkelen direct mailings, plaatsen advertenties, beplakken bedrijfsbusjes, creëren landingspagina’s en zetten social media in. Welke middelen we ook kiezen: we zorgen ALTIJD voor consistentie in design, tekst en beeld!

Wil je meer weten over onze aanpak in recruitment marketing, neem dan snel contact met ons op voordat jouw top kandidaat bij de concurrent werkt!

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe marketinginformatie en uitnodigingen ontvangen voor onze workshops?
Meld je aan!

* verplicht
Lisette van Eechoud5

Lisette van Eechoud

Lisette van Eechoud – marketing en communicatie specialist bij REAL Concepts. 

Maandelijks interviewt Lisette een van haar mede-teamleden binnen REAL Concepts en/of schrijft ze zelf over het thema van die maand. Hiermee geeft zij inzicht in de benadering van opdrachten door REAL Concepts dat altijd tot doel heeft de verwachting van de opdrachtgever te overtreffen.

Back To Top