skip to Main Content

Begrijpen en begrepen worden. Ons inziens het hoogste goed voor uw bedrijf. Begrijpt u zelf het waarom, waarheen en waarvoor van uw bedrijf en begrijpen uw klanten dat ook zoals u het bedoelt? Daar draait het om. Ook als u gaat communiceren naar uw markt. En wat is het makkelijk om er net naast te zitten. Dat wat u bedoelde te zeggen, anders opgevat wordt.

Stereotypering in reclames

Neem de issue van dit moment; “Stereotypering in reclames”. Hoe logisch is het voor de reclamebedenkers geweest om voor de vrouw te kiezen wanneer het eten op tafel wordt gezet? Voor de ballerina die het meisje later wordt en het bergen beklimmen waar de jongen van droomt? Voor een sexy uitziende vrouwelijke dokter in een spot voor een verzekeringsmaatschappij? Maar ook voor de sexy man met ontbloot bovenlichaam die de ramen komt zemen en waar alle vrouwen met verlangen naar kijken?

Zou het pakweg 50 jaar geleden nog volstrekt en eenduidig begrepen worden, inmiddels sla je de plank ermee mis. Check daarom je boodschappen bij meerdere partijen en aan ontwikkelingen binnen de maatschappij.

Soms gaat het mis

Ook bij andere commercials ging het mis. Zo heeft Airbnb in San Francisco posters laten maken nadat er eindelijk toeristenbelasting werd geheven voor deze sector. Marketeers dachten daar een leuke grap over te maken met posters waarop te lezen was wat er allemaal extra mogelijk was van de nieuw verkregen belastinggelden. “Is het al gelukt om uw bibliotheek langer open te houden van de $12 miljoen belastinggeld in de hotelsector?” Maar de boodschappen vielen verkeerd en leverde een storm van kritiek op.

Zo kan het ook

Een mooi voorbeeld van hoe begrijpen en begrepen wel goed doordacht en succesvol was in marketingcommunicatie, is een actie van Heineken. Hun doelgroep laat zich samenvatten als “mensen onder elkaar, die samen feestjes vieren en samen voetbalwedstrijden kijken”. Daarom organiseerde Heineken een nep-klassiek concert en nodigden daar via partners en managers allemaal voetbalfans voor uit. Het concert was gepland gelijktijdig met de Champions League wedstrijd AC Milan – Real Madrid.

Nadat het concert een kwartier bezig was, zou de bal worden afgetrapt. Je ziet de voetbalfans in de zaal duidelijk balen. Via een groot scherm verschenen verschillende boodschappen “Moeilijk om nee tegen je baas te zeggen hè?! – Of tegen je vriendin?! En tegen de wedstrijd? Hoe heb je ook maar kunnen overwegen de wedstrijd niet te gaan kijken? Ben je er nog? De wedstrijd gaat nu beginnen! Laten we de wedstrijd samen gaan bekijken! Heineken – made to entertain”. Daar kreeg ik koude rillingen van, of warme. En ik sta daarin niet alleen. De stunt was een zeer groot succes!

In het kader van het onderstrepen van het belang van begrijpen en begrepen worden, begrijpt u nu wat ik bedoel? Van het belang dat u uw eigen communicatieboodschap goed begrijpt en dat deze ook door degenen die hem ontvangen goed begrepen wordt?

“Begrijpt u het waarom, waarheen en waarvoor van uw bedrijf? En begrijpen uw klanten dat ook?”

Lisette van Eechoud5

Lisette van Eechoud

Lisette van Eechoud – marketing en communicatie specialist bij REAL Concepts. 

Maandelijks interviewt Lisette een van haar mede-teamleden binnen REAL Concepts en/of schrijft ze zelf over het thema van die maand. Hiermee geeft zij inzicht in de benadering van opdrachten door REAL Concepts dat altijd tot doel heeft de verwachting van de opdrachtgever te overtreffen.

Back To Top