Skip to content
Word jij onze nieuwe marketing collega? Bekijk de vacature
van concept tot realiteit

De verschillende fases van UX

Meer leads of omzet genereren door het optimaliseren van de gebruikerservaring op de website? Het kan met een goede UX Design! Als je dit goed wil aanpakken, doorlopen we een User Experience traject van drie fases. In deze blog nemen we je mee in deze fases van UX Design, en hoe elke stap bijdraagt aan het creëren van digitale ervaringen die zowel functioneel als aantrekkelijk zijn. We delen ook een praktijkvoorbeeld van AirBnB!

Fase 1 – Onderzoek en Analyse

Het begint met een uitgebreid onderzoek en analyse om zo een solide basis te leggen voor het uiteindelijke resultaat. In deze fase duikt een UX Designer diep in de doelgroep, de markt en de concurrentie. We moeten het bedrijf en de gebruiker écht leren kennen en de uitkomsten vangen we samen in User tasks. Deze zijn te bepalen met drie verschillende vragen:

Jobs to be done: Wat is het doel van de bezoeker op je website?

Pains: Waar zitten de pijnpunten bij de gebruiker?

Gains: Wat moet de website opleveren voor de klant?

Fase 2 – Concept en Ontwerp

Na het verzamelen van voldoende inzichten begint de fase van concept en ontwerp. Hier vertaalt de UX Designer de verzamelde informatie van fase 1 naar concrete ideeën en een low fidelity prototype. We creeren een schetsmatige versie van de uiteindelijk website waarbij de focus ligt op het creëren van een intuïtieve gebruikersinterface (UI) die voldoet aan de behoeften van de gebruikers. Dit doen wij in het handige programma Figma.

Fase 3 – Ontwikkeling en Implementatie

Met het definitieve low fidelity ontwerp in handen gaat het project over naar de ontwikkelingsfase. Hier zet een webdesigner het ontwerp om in een werkend product, we gaan aan de slag met een high fidelity en de website krijgt écht vorm. Tijdens deze fase wordt er nauw samengewerkt tussen UX Designers en webdesigners om ervoor te zorgen dat het ontwerp naadloos wordt geïmplementeerd.

Praktijkvoorbeeld – Het Succes van Airbnb

Een uitstekend voorbeeld van een doordachte UX Design is te vinden bij Airbnb. Vanaf het moment dat een gebruiker de website of app opent, wordt hij meegenomen op een gestructureerde reis. De intuïtieve interface maakt het gemakkelijk om door beschikbare accommodaties te bladeren, met duidelijke visuals en nuttige filters om de zoekervaring te optimaliseren. Het boekingsproces is gestroomlijnd, met transparante kosten en beoordelingen van andere gebruikers, wat vertrouwen opbouwt. Zelfs na de boeking blijft de gebruiker betrokken, met meldingen en relevante informatie om de ervaring te verrijken. Airbnb heeft niet alleen een gebruiksvriendelijke interface gecreëerd, maar ook een aangename reis voor de gebruiker van begin tot eind.

Wil jij aan de slag bij het optimaliseren van het gebruikersgemak voor je website? En zo meer omzet, leads of merkloyaliteit bewerkstelligen? Neem contact met ons op! Onze UX Designer Remco denkt graag met je mee.

Avatar foto
Lucia Velthuis
Lucia is nieuwsgierig, zo nieuwsgierig dat ze op (bijna) alle vlakken van Marketing & Communicatie iets weet, waarbij content haar specialisatie is. Ze wordt vooral enthousiast van de combinatie tussen content schrijven, websites optimaliseren en design. Bovenal vindt zij: meten = weten! Ze is een échte Bourgondiër met een liefde voor lekker eten en speciaal bier.

Op de hoogte blijven?

Iedere maand sturen wij een nieuwsbrief uit met tips, inspiratie en ontwikkelingen. Zo hoef je er niet naar op zoek! Handig toch?

REAL Concepts

REAL Concepts BV
Beekhuizenseweg 11
6881 AA, Velp
+31 (0)26 – 31 90 160
verbinders@realconcepts.nl

Social

Kijkje achter de schermen? Volg onze socials!

Partners