Events in plaats van paginaweergaven
Een van de belangrijkste verschillen is dat Google Analytics 4 zich meer richt op zogenaamde ‘events’ in plaats van paginaweergaven. Hierdoor krijgen gebruikers meer inzicht in hoe mensen met hun website of app omgaan en welke acties ze ondernemen. Onder een event valt bijvoorbeeld een klik-actie, scroll-actie en het openen van een pagina. Elke handeling op een website ziet GA4 gezien als event. Zo kan alles modulair in GA4 worden samengesteld.
Machine Learning
Een grote wijziging van UA en GA4 is dat Google machine learning toepast op jouw statistieken. Dit houdt in dat een computer al een eerste vertaalslag maakt van jouw statistieken en hierop kan inspelen. In jouw GA4-dashboard zie je bijvoorbeeld verwachte statistieken, abnormaliteiten en tips met wat je met jouw statistieken kunt doen.
AVG en Privacy Shield
Hoe zit het nou met de AVG en Google Analytics 4? Op 16 juli 2020 is het zogenaamde ‘Privacy Shield’ door Het Hof van van Justitie van de Europese Unie ongeldig verklaard.
Het Privacy Shield is een overeenkomst tussen het Amerikaanse ministerie van Economische Zaken en de Europese Commissie over de uitwisseling van persoonsgegevens tussen bedrijven in de EU en de VS. Helaas heeft de Amerikaanse veiligheidsdienst alsnog de bevoegdheid om wanneer nodig jouw persoonlijke gegevens in te zien. Dit invalideerde het Privacy Shield wat in het kort inhoudt dat er geen data opgeslagen mag worden buiten Europa. Ook mogen bedrijven hierdoor niet zomaar meer gebruikmaken van Amerikaanse diensten die persoonsgegevens verwerken. Het nadeel is dat veel van de standaard gebruikte applicaties in het werkleven hierdoor eigenlijk niet meer zijn toegestaan. Denk aan MailChimp, Microsoft Azure, Amazon AWS, Adobe en de Google Cloud Platform (waar analytics onder valt). Het is echter een grijs gebied omdat er geen specifieke wetgeving is om het Privacy Shield te vervangen. Naar verwachting heeft de Europese Unie nog een aantal jaren nodig om hier uitsluitsel over te kunnen geven. Totdat er een concrete wetgeving is die de Privacy Shield zal vervangen, zullen Amerikaanse diensten alsnog veelal worden gebruikt. Deze bedrijven, zoals MailChimp, geven doorgaans wel aan zich te houden aan alle wetgevingen.
Handmatige rapporten maken
Handmatig rapporten maken in UA was al mogelijk, maar met GA4 wordt dat nog makkelijker. In de rapporten kun je ook kiezen uit verschillende visualisatie opties, zodat je een handig overzicht hebt dat visueel ook nog eens aantrekkelijk is.
Tot zover de belangrijkste verschillen tussen UA en GA4. Wil je meer weten over GA4 en hoe je de tool goed moet koppelen aan jouw website? Neem dan contact op met Martijn via martijn@realconcepts.nl. Hij helpt jouw graag verder!