Waarom is een Persoonlijke Why belangrijk?
Je Persoonlijke Why is de reden dat je bestaan zingeving heeft. Dat klinkt in een B2B-markt wellicht overdreven en toch heeft het zakelijk echt impact. Het vinden van je Persoonlijke Why is een intiem proces waarbij je diep in jezelf graaft om te ontdekken wat jou écht motiveert. Je geeft met het vinden van je Persoonlijke Why een cadeau aan jezelf. Dit is niet alleen weggelegd voor directeuren of eigenaren van een bedrijf. Iedereen, van de marketingmanager tot de accountmanager in de buitendienst, kan en zou zijn Persoonlijke Why moeten ontdekken.
Onlangs hebben we bij een complete buitendienst de Persoonlijke Why’s opgehaald. Door deze individuele drijfveren te vertalen naar hun zakelijke rol, creëerden we een sterke verbinding tussen persoonlijke motivatie en zakelijke doelen. Met als doel dat deze buitendienst nog meer de verbinding met hun einddoelgroep wist te maken. Het resultaat? Effectievere gesprekken met hun ‘klanten’, met een beter resultaat als gevolg.
Het proces van het ontdekken van je Persoonlijke Why
Het ophalen van je Persoonlijke Why doe je niet even snel tussendoor bij de koffiemachine. Gelukkig is het ook geen slepend proces. Net zoals vaak gebeurt bij het schrijven van een biografie is het eenvoudiger om je Why-statement door een ander te laten formuleren.
Geïnspireerd door vragen ga je meerdere verhalen vertellen. In deze verhalen wordt er onderscheid gemaakt tussen feiten en emoties. Deze methode biedt de mogelijkheid om op een andere manier naar jouw verhaal te luisteren. Na zo’n drie tot vijf vragen wordt er een rode draad aan thema’s zichtbaar. Deze thema’s vormen de basis voor de Persoonlijke Why.
Why-statement
Wanneer de thema’s zijn benoemd, wordt een why-statement geformuleerd. Deze gaat altijd over jezelf, maar staat in het teken van een ander. Wat daarmee bedoeld wordt? Een voorbeeld: ‘Anderen uitdagen om maximale inzet te leveren, risico’s te nemen en hun verantwoordelijkheid hiervoor te pakken, zodat zij kunnen ervaren dat winnen meer is dan alleen scoren’. Het gaat om de actieve bijdrage die jij levert zodat anderen iets gaan ervaren of kunnen bereiken. Dit is ook precies waarom het gaat over zingeving.
De impact van een Persoonlijke Why
Het kennen van je Persoonlijke Why heeft meerdere voordelen. Het zorgt voor meer voldoening in je werk, verhoogt je betrokkenheid en kan zelfs leiden tot betere prestaties. Het biedt bedrijven de kans om hun team op een dieper niveau in verbinding te brengen met hun doelgroepen. Bij de eerdergenoemde buitendienst hebben we bijvoorbeeld de Persoonlijke Why’s vertaald naar hun zakelijke rol en dit gebruikt in verschillende uitingen, zoals een infographic om het team voor te stellen, en in social content. Dit zorgde niet alleen voor een betere interne samenwerking, maar ook voor een sterkere verbinding met klanten en partners.
Why not?
Het ontdekken van je Persoonlijke Why is een cadeau dat je aan jezelf geeft. Het is een proces van zelfontdekking dat je helpt te begrijpen wat jou echt motiveert en hoe je die motivatie kunt inzetten om zowel persoonlijk als professioneel te groeien.
Wil je meer weten over het ontdekken van je Persoonlijke Why en hoe dit kan bijdragen aan je zakelijke succes? Neem contact met ons op en wij helpen je graag verder.