Skip to main content

Gamification is een leuke en interactieve manier om complexe onderwerpen te leren. Hieronder vind je vijf gratis spellen die je helpen om je kritische blik te verbeteren op het gebied van kleuren, lettertype, UX/UI design en meer.

Alle spellen zijn toegankelijk via desktop.

Color Method

https://color.method.ac/

Color Method is een spel dat je uitdaagt om tinten,  verzadiging en verschillende kleurcombinaties te herkennen. Je moet de kleur (of kleuren) binnen het kleurenwiel binnen 10 seconden of minder bepalen, een taak dat steeds moeilijker wordt naarmate je probeert kleuren voor triadische en tetradische kleurencombinaties op elkaar af te stemmen.

Dit spel helpt je beter kleuren te begrijpen en traint je om snel kleuren te herkennen en te matchen, een waardevolle vaardigheid voor branding en visuele marketing.

Can’t Unsee

https://cantunsee.space/

In Can’t Unsee ontwikkel je UI/UX-vaardigheden door je kennis van ontwerpconcepten zoals hiërarchie, contrast, uitlijning, typografie en componentstijl, te testen. Op het scherm worden twee ontwerpcomponenten getoond met de vraag welke het meest gebruiksvriendelijk is.

Na elke keuze krijg je feedback, waardoor je begrijpt waarom welk ontwerp een positievere invloed heeft op de gebruikerservaring van je website, landingspagina’s en/of digitale banners.

Pixactly

https://pixact.ly/

Pixactly is een spel dat test hoe goed je de afmetingen in pixels kunt inschatten. In dit spel teken je een vakje dat overeenkomt met de opgegeven afmetingen. Je krijgt dan een score gebaseerd op hoe dichtbij je bent gekomen. Deze vaardigheid is vooral handig als je je focust op webdesign, social posts en digitale banners.

It’s Centred That

https://avark.agency/designers-eye/

It’s Centred That is een spel om je gevoel voor uitlijning te trainen. Het doel is om te bepalen of een stip gecentreerd is binnen een vorm. Het is een eenvoudig concept, maar het spel is uitdagend omdat de stippen vaak pijnlijk dichtbij het midden geplaatst zijn.

Een goed gevoel voor uitlijning is een belangrijk aspect voor het maken van visueel aantrekkelijk marketingmateriaal.

I Shot the Serif

https://www.tothepoint.co.uk/us/fun/i-shot-the-serif/

In I Shot the Serif test je hoe snel je het serif lettertype kan herkennen. Je begint met twee letters waarvan één is geschreven in een serif letterype. Je moet de serif letters “schieten” door erop te klikken voordat de tijd om is. Naarmate je verder komt, krijg je steeds meer letters tegelijk te zien.

Het spel helpt om een scherp oog te ontwikkelen voor het herkennen van serif en sans-serif lettertypen. Dit kan helpen bij het maken van bewustere typografiekeuzes in branding en marketing campagnes.

Yan Ru Liu

Yan Ru is een enthousiaste illustrator die haar creatieve talenten inzet om ideeën op een heldere en krachtige manier tot leven te brengen. Met haar expertise in tekenen creëert ze visuele verhalen die inspireren en communiceren. In haar vrije tijd duikt ze graag in de wereld van games, geniet ze van films en series, en brengt ze tijd door met vrienden, wat haar nog meer energie en inspiratie geeft!