Neuromarketing
Neem een kijkje in het brein van je doelgroep. Neuromarketing laat zien hoe onbewuste proces-sen in het brein keuzes beïnvloeden. Door in te spelen op emoties en instinctieve reacties, creëren we resultaten die écht aansluiten bij de behoeften van je doelgroep.
Neuromarketing biedt een uniek kijkje in het brein van je doelgroep wat van grote waarde is omdat alle keuzes die mensen maken, onbewust worden gestuurd door het limbisch systeem. Met neuromarketing oefenen we hier invloed op uit.
In plaats van alleen te vertrouwen op traditionele marketingtechnieken, waarmee we voornamelijk het rationele brein voeden, maakt neuromarketing gebruik van kennis over hoe het brein werkt om beter te begrijpen hoe consumenten beslissingen nemen. Het richt zich op (onbewuste) reacties, zoals hoe mensen reageren op kleuren, geluiden of beelden.
Dit stelt bedrijven in staat om effectievere campagnes te ontwikkelen die inspelen op de werkelijke behoeften en emoties van de doelgroep, waardoor de kans op succes toeneemt.
Wist je dat…
Een leuk feitje over neuromarketing is de beroemde Coca-Cola vs. Pepsi studie uit 2004. In deze studie werden fMRI-scans gebruikt om de hersenactiviteit van deelnemers te meten terwijl ze Coca-Cola en Pepsi proefden. Wat bleek? Toen de deelnemers niet wisten welk merk ze dronken, gaven ze vaak de voorkeur aan Pepsi vanwege de smaak. Maar toen ze wisten dat het Coca-Cola was, reageerden hun hersenen sterker in gebieden die geassocieerd worden met plezier en beloning.
Dit laat zien hoe krachtig merkperceptie is en hoe bedrijven hun marketing kunnen afstemmen op de onbewuste reacties van consumenten!
Menselijk gedrag wordt voor het grootste deel gestuurd door ons brein. Om het gedrag van je klanten te begrijpen en te beïnvloeden, is het belangrijk om te weten hoe ons brein werkt. We kunnen het brein grofweg in drie delen opdelen:
- Het rationele brein: Hiermee analyseer en beoordeel je ‘logische’ informatie, zoals het lezen en evalueren van een offerte of Service Level Agreement (SLA).
- Het limbische brein: Dit gedeelte regelt onze emoties en ons geheugen, en heeft veel invloed op onze gevoelsmatige reacties. Dit gedeelte van ons brein neemt altijd alle beslissingen.
- Het reptielenbrein: Dit deel zorgt voor onze basale levensbehoeften, zoals honger en de bekende ‘vecht-of-vlucht’-reactie. Het activeert automatisch fysieke reacties die te maken hebben met overleving.
Dit is wanneer je eraan denkt:
- Je wilt dat jouw boodschap écht opvalt, de juiste emoties oproept en direct impact maakt opj je doelgroep.
- Je wilt invloed uitoefenen op de gedachten en meningen die jouw doelgroep over jouw bedrijf of merk vormt.
- Je wilt je marketinginspanningen optimaliseren door je communicatiestrategieën nauwkeuriger af te stemmen op de behoeften en gedragingen van je doelgroep.
Dit is wat je krijgt:
- Je creëert effectievere marketingstrategieën door beter in te spelen op de onbewuste reacties van consumenten.
- Je verhoogt de betrokkenheid van je consument door in te spelen op hun emoties en aandacht. Daarnaast bouw je aan merktrouwheid.
- Je optimaliseert merkherkenning door beter af te stemmen op het geheugen van je doelgroep.
Met deze bedrijven maken wij het verschil
Met deze bedrijven maken wij het verschil:
Onze methode
Door middel van een eigen strategische ontwikkelde methode ‘REAL Calibrate’ hebben wij een tal van bedrijven kunnen herpositioneren, transformeren en laten groeien. Wij maken de strategische verbinding. Dat doen we door te inspireren en te faciliteren. Begrijpen en begrepen worden, daar draait het om.
Daag ons uit!
Of je nou een marketingpartner zoekt om mee te sparren, een drukwerkinkoper om de beste kwaliteit/prijsverhouding te vinden of een creatieveling die jouw dromen omzet naar realiteit. We got you!
Gratis belafspraak met Martijn
(10 min)