Wat is nou een trending topic en hoe kun je hier als merk slim op inhaken?
Een trending topic is simpelweg een ‘hot’ topic waar iedereen online, maar ook fysiek over praat. Denk aan een groot sportevenement, een spraakmakend nieuwsfeit, een grappige meme of een raadsel dat de hele wereld in zijn greep houdt.
Ken je deze nog? 😉
‘De jurk’ is een meme die in 2015 miljoenen mensen bereikte. De wereld kon het maar niet eens worden over de vraag of het kledingstuk zwart met blauw of wit met goud was. Het fenomeen onthulde verschillen in menselijke kleurwaarneming die het onderwerp zijn geweest van lopend wetenschappelijk onderzoek in de neurowetenschappen.
De jurk werd geïdentificeerd als een product van de detailhandelaar Roman Originals, die als gevolg van de viral gaande meme een grote verkoopgolf van de jurk meemaakte. Roman Originals kon daar een mooi marketingcampagne omheen bouwen. Maar hoe bepaal je als merk of het relevant is om op een bepaald trending topic in te haken?
The perfect fit
Belangrijk is dat het onderwerp past bij jouw missie en visie én dat het aansluit bij jouw doelgroep. Zo kan een sportevenement perfect passen bij een sportmerk, terwijl het voor een make-up merk minder interessant is. Als het onderwerp niet relevant is voor jouw merk, is het beter om niet in te haken. Want alleen met relevante en gevoelige inhakers kun je scoren bij jouw doelgroep!
Door respectvol in te haken op een gevoelige kwestie die jouw doelgroep bezighoudt, kan jouw merk betrokkenheid en empathie tonen. Overweeg dus zorgvuldig hoe jouw merk kan bijdragen aan een positieve en constructieve boodschap bij een gevoelig onderwerp.
Voorbeelden van goede inhakers
Het coronavirus
Veel bedrijven gaan slim om met inhakers en het inspelen op de actualiteit. Neem het coronavirus. Aangezien dit een zeer gevoelig onderwerp was, hebben grote merken gezocht naar de juiste subtiliteit. Er werd daarom vaak gekozen voor het inspelen op de gevolgen van het coronavirus, zoals thuiswerken, hamsteren en afstand houden.
Populaire series
De Netflix hitserie Squid Game was heel populair. Centraal Beheer speelde hier handig op in, waarbij alleen mensen die de serie hadden gezien de inhaker snapte
Events
Je kunt ook op belangrijke events inspelen, zoals Pride Amsterdam. Zoals Albert Heijn, zij gebruiken de kleuren van de regenboog goed, vertellen dat ze van iedereen houden (wat suggereert van de gehele LHBTIQA+) en ook nog een knipoog naar hun concurrenten. Briljant!
Inhaakmomenten op feestdagen: meer dan alleen trendy topics
Inhaakmomenten zijn niet alleen beperkt tot trendy onderwerpen zoals viral memes en populaire culturele gebeurtenissen. Feestdagen, zoals Valentijnsdag, bieden bedrijven de gelegenheid om creatieve en opvallende campagnes te lanceren die aansluiten bij de feestelijke sfeer. Of, zoals bij Pride Amsterdam, bij de trots van een gemeenschap. Door slim in te spelen op deze gelegenheden kunnen bedrijven hun merkverhaal versterken en een band opbouwen met hun doelgroep. Tip: kies je ervoor om een religieus moment als inhaker te gebruiken, dan kan het zijn dat je hier pittige reacties op krijgt. Wees hier op voorbereid en anticipeer hierop!
Valentijnsdag Hornbach
Je partner ten huwelijk vragen op Valentijnsdag, dan heb je kniebeschermers nodig!
Wees zeker van je zaak! Trending topics komen en gaan, dus maak je geen zorgen als je een keer een inhaakmoment mist. Maar wat je zeker niet wilt, is een krampachtige inhaker die niet werkt. Je moet er 100% achter staan en zorgen dat jouw inhaker aan jouw hoge kwaliteitseisen voldoet. Het begint allemaal met het vinden van de juiste inspiratie en het uitwerken van een geweldig idee!