Beperkte middelen, een groot resultaat
Volgens de Nederlandse Encyclopedie is de definitie: “Een door een (kleine) onderneming op de concurrent georiënteerde strategie, waarbij deze een groot aantal opeenvolgende kleine (promotionele- of prijs)aanvallen op verschillende activiteiten of deelmarkten van de concurrent pleegt, om zodoende een permanente plaats in de markt te veroveren.”
Guerrilla marketing wordt voornamelijk ingezet door merken wanneer zij 1. met beperkte middelen een groot resultaat willen behalen of 2. Wanneer zij op een andere manier dan reguliere (content) marketing in willen zetten. Met als beoogd resultaat: veel exposure.
Out of the box
Of je veel of weinig impact realiseert, viral gaat of in het nieuws komt met een guerrilla marketing actie, valt of staat bij het idee en de uitvoer hiervan. Belangrijk is dat de inzet uniek is en een groot verassingseffect heeft. Waar je bij “gewone” marketing campagnes op voorhand weet hoeveel consumenten je bereikt, is dit bij guerrilla marketing een gok. Alles heeft te maken met timing, het idee, de uitvoer maar vooral met of het wordt opgepakt. En laat nu vooral dat laatste niet altijd beïnvloedbaar zijn.
Guerrilla marketing goed uitgevoerd
Er zijn een paar ijzersterke geslaagde guerrilla acties. Zo toverde Macdonalds ooit het zebrapad om in hun wel bekende Franse frietjes en bracht Niveau een anti cellulitis crème uit waarbij ze een bank inzetten die half gecapitonneerd was. Naast het voorbeeld van Macdonalds en Niveau zijn er een aantal andere sterke voorbeelden van guerrilla marketing. Zo heeft een lokaal radiostation in Glasgow veel exposure bemachtigd met de inzet van gratis luchtgitaren en werkte Starbucks met Reverse graffiti.
Guerrilla marketing of PR Stunt
De campagne van Ohra in samenwerking Clown Bassie (die van Adriaan) deed veel stof op waaien. We moesten hiervoor even in de archieven duiken, want de actie stamt uit 2008 maar iedereen had het er over. Clown Bassie zou op zijn leeftijd (73) een kind hebben verwerkt bij een 31-jarige vrouw. Is het een Guerrilla actie of een PR Stunt? Voor allebei is wat te zeggen. Onderaan de streep maakt de juiste term niet al te veel uit, want het resultaat; veel exposure generen, dat is gelukt.
Gevaar voor negatieve publiciteit
De uitvoer van een guerrilla marketing campagne werd in het verleden veel al op basis van hit & run uitgevoerd. De campagnes balanceren dan ook dikwijls op het randje van wat de wet toelaat. Naast het grijze gebied kan guerrilla marketing, indien slecht uitgevoerd, ook voor negatieve publiciteit zorgen. Het geen niet beoogd wordt. Samenwerken met een de juiste partner is dan ook essentieel.
Guerrilla binnen recruitment marketing
Door het ontstaan van een tekort aan goed personeel in bedrijfstakken als ICT, Zorg en Onderwijs zien we dat guerrilla marketing steeds vaker wordt ingezet als recruitment marketing. Door veel schaarste dien je als werkgever extra op te vallen. Het inzetten van een ludieke campagne kan het verschil maken tussen 10 of 100 sollicitanten.
Wil je meer weten over guerrilla marketing, eens sparren over de inzet van goed uitgevoerde (content) marketing campagnes of advies wat REAL Concepts voor jouw merk kan betekenen op strategisch vlak. Plan vrijblijvend een telefonische afspraak met ons in.