Skip to main content

Slechts 21% van de nieuwsbrieven wordt geopend. Toch zien strategisch ontworpen mailings soms drie keer zoveel engagement. Het verschil zit ’m in hoe slim je de psychologie van je lezer benut.

Stel je voor: je opent je inbox, ziet 48 ongelezen e-mails… en toch klik je direct op die ene. Precies dat moment van aandacht is waar effectieve nieuwsbrieven om draaien.

Ja… en nee. Waarom nieuwsbrieven wél en niet werken

De klassieke nieuwsbrief, standaard opgemaakt, met “Nieuwsbrief” in de onderwerpregel en een rij interne updates,  is inderdaad passé. Deze belanden vaak ongeopend in de prullenbak.

Maar e-mail als kanaal is allesbehalve achterhaald. Integendeel:

  • Lage kosten – Je bereikt duizenden lezers tegen minimale distributiekosten.
  • Direct bereik – Anders dan social media ben je niet afhankelijk van algoritmes.
  • Meetbaarheid – Elke klik en open is direct te analyseren.

Waarom faalt e-mail dan vaak? Door irrelevantie, overload en slechte timing. Mensen willen niet méér mails, maar wél betere.

Wat als je het anders noemt?

In plaats van “Nieuwsbrief juli 2025”, kun je kiezen voor titels die nieuwsgierigheid prikkelen, zoals:

  • “Wat je nú moet weten over jouw markt”
  • “Inzicht van de maand: klaar voor actie?”
  • “Vers van de marktvloer: jouw update in 2 minuten”
  • “In 3 minuten bij – je concurrenten lezen dit ook”

Je lezer beslist in een fractie van een seconde of hij opent. Een creatieve onderwerpregel kan dat verschil maken.

Begrijpen & begrepen worden: de kern van effectieve e-mailcommunicatie

Bij REAL Concepts geloven we in communiceren vanuit strategie. Nieuwsbrieven draaien niet om zenden, maar om verbinden.

Een goed e-mailformat begint bij drie vragen:

  • Wat wil je lezer écht weten?
  • Waarmee kun je hem of haar direct helpen?
  • Welke vorm past bij de aandachtsspanne van je doelgroep?

Zo wordt je nieuwsbrief geen verplicht rondje content, maar een beleving die inspireert en activeert.

Van losse actie naar strategisch communicatiemiddel

Zie je nieuwsbrief niet als bijproduct, maar als integraal onderdeel van je marketingstrategie. Dat betekent:

  • SMART-doelstellingen – concreet formuleren wat je wilt bereiken (bijv. +15% click-through in 3 maanden).
  • Thought leadership – laat je expertise zien door kennis en opinies te delen.
  • Dynamische content – pas je mails automatisch aan op gedrag of interesses van je lezers.

Onze klanten zien gemiddeld 37% hogere open rates na het toepassen van deze methode. (Cialdini’s principe van Social Proof in actie ).

Conclusie: nieuwsbrieven zijn springlevend, mits slim ingezet

E-mail is niet achterhaald, maar wordt vaak verkeerd gebruikt. Met de juiste strategie wordt jouw nieuwsbrief een conversiemachine die lezers bindt, inspireert én activeert.

Plan deze week je gratis 30-minuten nieuwsbrief-scan en ontvang direct 3 verbeterpunten om je open rate te verdubbelen.

Ja, scan mijn nieuwsbrief

Bronnen

  1. Chadwick, S., & Doherty, N. F. (2012). The continuing evolution of e‐mail marketing. Journal of Research in Interactive Marketing, 6(3), 197–210.
  2. Statista (2024). Email marketing statistics: Average open rates worldwide.
  3. Campaign Monitor (2023). The Ultimate Email Marketing Benchmarks.
Kimberley Las van Bennekom

Kimberley omarmt projecten klein en groot. Met haar ervaring als marketeer weet ze altijd de verbinding met doelgroepen te maken. Ze zorgt niet alleen voor een hands-on aanpak maar weet ook de strategische doorvertaling te maken. Zit de werkdag erop? Dan kijkt ze graag series en films met een reep chocolade en een goed glas wijn.