Skip to content
Word jij onze nieuwe marketing collega? Bekijk de vacature
Het nut en onnut van SEO

Yoastcon 2023: de nieuwste insights over SEO

Wist je dat 40% van de jongeren hun informatie niet meer van Google haalt maar van Instagram of TikTok? En dat video jouw plek in de Google zoekresultaten sterk kan verbeteren? En wat is er trending op Google en hoe kan je daar zo snel mogelijk op inspelen? Dit en veel meer hebben mijn collega Lucia en ik, ontdekt tijdens Yoastcon 2023 in Nijmegen.

Yoastcon is een conferentie van Yoast. Waar ingegaan wordt op SEO. SEO (Search Engine Optimization) is dat je website optimaliseert om hoger te ranken in de organische zoekresultaten van zoekmachines, zoals Google. Het omvat het gebruik van relevante zoekwoorden, het optimaliseren van de website-inhoud en het verkrijgen van kwalitatieve backlinks om meer zichtbaarheid en verkeer naar je website te krijgen.

Wij gebruiken de SEO plug-in van Yoast op onze websites en werken er dus vaak mee. SEO blijft zich altijd ontwikkelen en vernieuwen daarom is Yoastcon dus de ideale mogelijkheid om onze kennis te vernieuwen en uit te breiden. Ze zijn onder andere bezig met een tool voor inclusieve taalgebruik. Je krijgt dan tips & tricks om je teksten te optimaliseren voor elke doelgroep. Tijdens Yoastcon hebben we verschillende sprekers en workshops bezocht.

Google is niet alleen een zoekmachine

De eerste spreker van de dag was Jes Scholz en haar verhaal kwam meteen binnen Zij vertelde waarom je verder moet kijken dan alleen je website optimaliseren voor Google. Iedereen kent Google natuurlijk als een zoekmachine, maar Google is een stuk meer. Een belangrijke tip die ze gaf was dat je Google echt moet gaan zien als een social media platform. Gebruik bijvoorbeeld eens de Google post functie. Ook al kijkt er bijna niemand bij Google posts, doordat er wat staat toont Google dit sneller boven de standaardranking. Focus je dus niet alleen op SEO en het bepalen van die nummer 1 positie in de Google Ranking. Want tegenwoordig staat er boven die nummer 1 positie nog veel meer andere informatie, waar jij tussen moet zien te komen.

Google Trends – hoe speel je hier op in?

Na deze spreker was het tijd voor een korte pauze en ging ik de workshop “keyword research” volgen. In deze workshop werd dieper ingegaan op keyword research. Zo kregen we uitleg over het gebruik van google trends. Google trends is een handige tool om verschillende keywoorden naast elkaar te leggen. Je kan dan precies zien hoevaak er op elk woord is gezocht en hieruit een keuze maken voor jouw website. Daarbij is het ook belangrijk om te kijken waar je hoog kan ranken. Een voorbeeld hierbij is schoenen en blauwe schoenen. Op het woord schoenen kijken meer mensen maar zijn er ook meer bedrijven. Dus de kans dat je hoger komt is klein. Op blauwe schoenen kijken minder mensen en zijn er minder bedrijven. Maar hierdoor is de kans groter dat je bij deze juist weer hoger komt.

Interessante tip: Kijk eens op trends.google.nl. Daar kan je precies zien wat er op dit moment trending is en hoe snel dat eigenlijk gaat.

Local SEO

Greg Gifford kwam vertellen over SEO en lokale bedrijven. Voor bedrijven die op de lokale markt zitten is een goede vindbaarheid belangrijk. Heb je bijvoorbeeld een bloemenwinkel en zijn er in jou omgeving ook andere bloemenwinkels? Dan kan een goede local SEO helpen jouw bloemenwinkel bovenaan te zetten. Hij gaf veel handige tips zoals bijvoorbeeld het hardop lezen van de teksten op je website. Of verander eens in een tekst het bedrijfsnaam en de plaats, is het dan nog steeds te gebruiken? Dan is het te generiek. Ook gaf die als tip om eens een blog te schrijven die niks met het bedrijf te maken hebben maar wel plekken in de omgeving benoemen. Zo kan je bijvoorbeeld een blog schrijven over de favoriete restaurants van collega’s in de buurt. Hierdoor kom je ook bij die bedrijven in de zoekresultaten te staan en creëer je links.

SEO & video’s

Phill Nottingham, een Brand & Video Marketing Strategist, kwam vertellen over hoe je video’s kan inzetten voorSEO. Iedereen is wel bekend met de videoplatformen zoals TikTok, Youtube of Vimeo, maar een belangrijk platform vergeet iedereen… en dat is je eigen website! Hij gaf aan dat je op elke pagina van je website een video kan inzetten! Zoals video’s met gebruikerservaringen of testimonials, demo’s of productvideo’s. Het gebruik van video’s kan het bereik van de website vergroten en zorgt ook voor meer interactie. Wij hebben gelijk een leuk voorbeeld toegevoegd op onze algemene voorwaarden pagina. Nieuwsgierig? Bekijk het hier.

Yoastcon & iets goeds doen voor de wereld

Fun fact!: alle sprekers van vandaag hebben een knuffelgeit gekregen, want namens hun werd er een echte geit gedoneerd aan een gezin die het echt kan gebruiken. Ook kon je een selfie maken met YOASIE, de mascotte van Yoast. Dat hebben Lucia en ik natuurlijk gedaan! Want het leuke van deze selfie is dat er nu een boom is geplant namens ons. Wanneer jij als bedrijf wil uitdragen dat je terug wil doen voor de wereld, zijn dit soort voorbeelden erg leuk om te doen!

Yoastcon 2023 was een groot succes waarbij we een stuk meer te weten zijn gekomen over SEO en hoe we dit kunnen gebruiken. Wil je meer weten over hoe wij jou kunnen helpen met SEO? Neem dan contact met ons op!

Avatar foto
Remco van IJzendoorn
Remco is uiterst goed in het ontwerpen van flitsende websites en spetterende motion graphics. Thuis maakt hij graag complexe creaties van lego.

Op de hoogte blijven?

Iedere maand sturen wij een nieuwsbrief uit met tips, inspiratie en ontwikkelingen. Zo hoef je er niet naar op zoek! Handig toch?

REAL Concepts

REAL Concepts BV
Beekhuizenseweg 11
6881 AA, Velp
+31 (0)26 – 31 90 160
verbinders@realconcepts.nl

Social

Kijkje achter de schermen? Volg onze socials!

Partners