5 do’s bij het inhaken op een trending topic
Wees snel: Timing is cruciaal bij het inhaken op een trending topic. Zorg dat je snel reageert op het onderwerp om de aandacht van het publiek te trekken. Een week later na de trend of ‘hype’ pas actie ondernemen is te laat. Als je op een trending topic wilt inhaken, doe dat dan in the heat of the moment doen.
Ken je doelgroep: Het is belangrijk om te weten wie je doelgroep is en wat hen aanspreekt. Zorg ervoor dat je inhaker past bij de interesses en waarden van je doelgroep.
Wees creatief: Wees origineel en creatief met je inhaker! Dus maak gebruik van humor, emoties en andere technieken om je boodschap over te brengen.
Blijf trouw aan je merk: Zorg ervoor dat jouw inhaker past bij jouw missie en visie en blijf trouw aan deze waarden, ook bij je inhaker!
Wees relevant: Het is belangrijk dat je inhaker een positieve en constructieve bijdrage levert. En ten slotte dat het relevant is voor het trending topic en de context waarin het zich afspeelt.
5 don’ts van het inhaken op een trending topic
Blijf weg van gevoelige of controversiële onderwerpen: Haak niet in op een topic als het niet relevant is voor jouw merk. Zorg dat je altijd een duidelijke positie kunt innemen.
Te veel inhaken: Inhaken op een trending topic of feestdag kan effectief zijn, maar overdrijf het niet. Te vaak inhaken kan leiden tot irritatie bij het publiek en afbreuk doen aan de geloofwaardigheid van jouw merk. Kwaliteit en relevantie gaan altijd boven kwantiteit.
Ongepast taalgebruik: Het is van belang om het taalgebruik af te stemmen op je doelgroep en het onderwerp. Je wilt geen afbreuk doen aan de boodschap die je wilt overbrengen! Om een jongere doelgroep te bereiken, gebruik je een ander taalgebruik dan wanneer je een wat oudere doelgroep wilt bereiken.
Afwijken van jouw missie: Als je met een inhaker te veel afwijkt van jouw missie en visie, dan kan dit jouw merk schaden. Het kan ervoor zorgen dat je doelgroep in verwarring wordt gebracht over waar jouw merk echt voor staat en wat het probeert te bereiken. Meer weten over het vinden van jouw missie en visie? Klik hier!
Geen research: Bereid je goed voor en lees je goed in over jouw inhaakmoment. Zo zorg je dat je de juiste boodschap overbrengt en geen fouten maakt die schadelijk kunnen zijn voor je merk.
Testen! Testen! Testen!
Heb je een goed idee voor een inhaker? Test dit dan eerst bij je collega’s voordat je je inhaker de wereld instuurt. Als je merkt dat je je idee aan hen moet uitleggen of als ze het een beetje te gewaagd vinden, pas het dan aan of laat het los en kijk naar andere mogelijkheden.
Of je nu een doorgewinterde marketeer bent of een beginner in de wereld van social media, het inhaken op trending topics kan jouw merk helpen opvallen. Door deze vijf do’s en don’ts in gedachten te houden, kun je de impact van jouw inhakers maximaliseren.