Ga naar hoofdinhoud
Wij zoeken nieuwe collega's! Meer info
Help!

Hoe formuleer ik mijn zakelijke missie en visie?

Om een succesvolle onderneming te runnen is een duidelijke missie en visie onmisbaar. Samen vormen zij het strategisch fundament voorde groei en ontwikkeling van jouw bedrijf.

Voordat je aan de slag gaat met de zakelijke missie van je bedrijf is het verstandig om ook verbinding te maken met je persoonlijke ambities en drijfveren en je persoonlijke ‘Why’. Dit is de voeding die je nodig hebt om de zakelijke Why en de missie te formuleren. Zo maak je uiteindelijk de verbinding met je collega’s en met de markt waarin je je met je onderneming begeeft. Iedereen wil begrijpen met wie hij of zij in verbinding is of mee in verbinding wil komen. Daarom is het vastleggen van een tijdloze missie zo belangrijk.

Hoe duidelijker jij weet welke richting je op wilt, hoe makkelijker het is voor de mensen direct om je heen om te begrijpen waarom je doet wat je doet. Zo sluiten mensen zich ook makkelijker bij je bedrijf aan!

Een missie en een visie zijn twee verschillende invalshoeken van waaruit je als bedrijf je statement schrijft. Het een kan niet zonder het ander.

Hoe dat zit, leg ik je uit!

Why, How, What van Simon Sinek

Simon Sinek is een britse auteur, spreker en consultant en hij ontwikkelde een methode om bedrijven anders te leren denken, communiceren en handelen: the Golden Circle. Dit is een, in de basis eenvoudig te begrijpen, model dat als eerste leidraad kan helpen bij het vangen van de missie en visie. De drie begrippen die Sinek hanteert zijn de Why, How en What.

Why

De Why geeft antwoord op veel ‘waarom’ -vragen, zoals: waarom doe ik dit, waarom vind ik dit belangrijk en waarom wil ik juist hierop worden herkend en gewaardeerd? De antwoorden op deze vragen zijn voeding voor het formuleren van de missie. Voor alle duidelijkheid: een missie is tijdloos en naar binnen gericht. Het gaat over het bedrijf zelf.

How

De How is opvolgend en geeft antwoord op de vraag: hoe ga ik de missie realiseren? In feite is dit het voorportaal van een strategisch plan en samengevat is dit de visie van een bedrijf. De visie heeft een bepaalde tijdsduur en is dus in verbinding met de buitenwereld. De hoofdbegrippen in de How zijn kernwaarden, strategische pijlers en leidende principes.

De kernwaarden gaan over de mensen, samenwerken en de gewenste cultuur. De leidende principes op hun beurt geven richting aan gewenst gedrag. Tenslotte gaan de strategische pijlers over de belangrijkste procesonderdelen in het bedrijf. De visie is koersbepalend en laat deze drie onderdelen op elkaar aansluiten. En niet alleen aansluiten, ze gaan elkaar ook in het proces versterken!

What

Dat we verbinding willen maken vanuit de Why maakt de What niet minder belangrijk. In de What gaat het namelijk om de feitelijke propositie van je producten en diensten richting de markt. Een wezenlijk onderdeel. Wanneer we inside out de verbinding willen maken, zijn alle drie de circles even belangrijk. De volgorde is echter anders dan wanneer je de verbinding gaat maken vanuit de What; ook wel bekend als outside in. Bij inside out maak je verbinding met de doelgroep vanuit de Why en ervaren (potentiele) klanten waarom we doen wat we doen. In de How ervaart je doelgroep hoe je de Why waarmaakt. In de What hebben we het zoals eerder geschreven over de producten en diensten. Omdat je die wil vermarkten, is ook deze circle net zo belangrijk.

Kip of ei?

Soms is er onduidelijkheid over wat eerst moet worden bepaald: de missie of de visie? Denk aan de stip aan de horizon en het pad om daar te komen. De missie staat voor de stip en de visie is het pad ernaartoe. Je pakt beide dus als één geheel op. Zoals al eerder gezegd, het een kan niet zonder het ander.

Wat betekent dit voor jouw bedrijf of organisatie?

Natuurlijk is er door jou of je voorgangers waarschijnlijk echt wel goed nagedacht over wat het bedrijf doet en hoe het gewenste resultaat kan worden bereikt. Misschien heb je al een duidelijke missie voor ogen en is er ook een stip aan de horizon waar je naartoe werkt als bedrijf. Echter, misschien staat het niet op papier en is daarom niet iedereen, intern en extern, hier goed op verbonden. Als mensen met je in verbinding willen komen, willen ze ook begrijpen waarom je doet wat je doet. Dit lijkt simpel, maar het zal je verbazen hoeveel organisaties niet in één zin kunnen vertellen waarom ze eigenlijk bestaan, wat hen drijft en waar ze naartoe willen werken.

Met onze eigen strategisch ontwikkelde methode de Vertraagde Versnelling gaan wij samen aan de slag. Binnen REAL Concepts noemen wij dit het herijken en verrijken van het strategisch proces. Wij inspireren onze opdrachtgevers en ondersteunen en faciliteren hen om te komen tot duurzame resultaten.

De Vertraagde Versnelling of Real Calibrate?

REAL Concepts heeft twee methodes om de missie en visie van je bedrijf te vangen en te documenteren.

De Vertraagde Versnelling is een meerdaags proces Je doet dit met je eigen bedrijf (met het MT) en mogelijk aangevuld met een aantal voor het proces belangrijke collega’s.

Het alternatief is REAL Calibrate. Hierin ga je aan de slag met maximaal vijf andere bedrijven. Per bedrijf zijn er twee afgevaardigden aanwezig, vaak de eigenaren of directieleden. We gaan met deze methode niet compleet de diepte in, zoals bij de Vertraagde Versnelling, maar de uitkomsten zijn zeer effectief. Je wordt geïnspireerd door de andere deelnemers in de zoektocht naar het vinden van een missie en de vertaling naar een elevator pitch ‘Hier staat ons bedrijf voor’. Je deelt in de uitkomst precies wat je graag wilt dat de markt van je weet en wat je ook zou willen zeggen op de ‘Over ons’-pagina op je website.

We leggen graag uit wat voor jou de beste route en oplossing is. Neem voor informatie met ons contact op!

Kimberley Las van Bennekom
Kimberley omarmt projecten klein en groot. Met haar ervaring als marketeer weet ze altijd de verbinding met doelgroepen te maken. Ze zorgt niet alleen voor een hands-on aanpak maar weet ook de strategische doorvertaling te maken. Zit de werkdag erop? Dan kijkt ze graag series en films met een reep chocolade en een goed glas wijn.

Op de hoogte blijven?

Iedere maand sturen wij een nieuwsbrief uit met tips, inspiratie en ontwikkelingen. Zo hoef je er niet naar op zoek! Handig toch?

REAL Concepts

REAL Concepts BV
Beekhuizenseweg 11
6881 AA, Velp
+31 (0)26 – 31 90 160
verbinders@realconcepts.nl

Social

Kijkje achter de schermen? Volg onze socials!