Ga naar hoofdinhoud
Wij zoeken nieuwe collega's! Meer info

De kracht van Geurmarketing

De geur van gemaaid gras, een vers gezet kopje koffie of de geur van een kaars die je net hebt uitgeblazen. Welke geur je lekker vindt is heel persoonlijk. Maar wist jij dat geur ook vaak gebruikt wordt om een bepaald gevoel te geven zodat jij sneller een product of dienst aanschaft?

Wat doet geur met ons brein?
Even terug naar de basis, voordat we het diepe induiken wat betreft geurmarketing. Onze hersenen bestaan uit verschillende gedeeltes, waaronder het limbische systeem, vroeger ook wel de reukhersenen genoemd. Dit is het deel van het brein dat zich bezighoudt met emotie, motivatie, genot en (emotioneel) geheugen.

Hier worden geuren niet alleen waargenomen, maar ook beleefd. Geuren gaan direct in dit limbische systeem en dus in feite in het onbewuste. Zo kunnen bepaalde geuren je een blij gevoel geven en een fijne herinnering prikkelen. De reden waarom geur vaak wordt gebruikt voor marketingdoeleinden!

Voorbeelden geurmarketing
Om een nog beter beeld te krijgen van wat geurmarketing precies is, benoemen we hieronder een aantal voorbeelden van hoe geurmarketing door verschillende bedrijven is ingezet.

Disney
Disney was de eerste multinational die door had hoe belangrijk geurmarketing kan zijn. Mensen voelen zich beter, blijven langer in de winkel en waarderen de producten meer. In Disney wordt in alle winkels gebruik gemaakt van geuren die emoties oproepen. Niet alleen voor de gezelligheid, maar ook om de verkoop te doen stijgen.

M&M’s
De M&M’s World Store in Londen ruikt naar chocolade, logisch toch? Maar dat is het eigenlijk niet. Alle M&M’s zijn namelijk luchtdicht verpakt. Het is het luchtsysteem in de winkel dat de chocoladegeur verspreidt! Hierdoor krijgen klanten nog meer trek in chocolade en kopen daardoor meer.

Brood
De geur van versgebakken brood. Wie krijgt daar geen trek van? Welke supermarkt je tegenwoordig ook binnenloopt: er hangt een geur van versgebakken broodjes. En daar zit een hele goede reden achter. Het hongergevoel zorgt ervoor dat wij een stuk meer uitgeven.
De meeste broden worden in grote bakkerijen gebakken, en niet in de supermarkt. Vervolgens komen deze in de supermarkt en worden zij nog even afgebakken. Zo verspreidt de geur zich door de supermarkt. En deze geur is bij de ingang het sterkst.

Geurmarketing in direct mail
In een wereld waar consumenten worden overspoeld met informatie via verschillende digitale kanalen, kunnen gepersonaliseerde berichten via de traditionele post een verschil maken. Er wordt al op verschillende manieren geurmarketing gebruikt in direct mail. Denk aan een speciale coating of geurend papier, zoals een geurende bruisbalkaart. Ook een sample met geur, zoals we dat kennen van parfumadvertenties uit magazines is zo’n voorbeeld.

Welke ervaring hebben wij als REAL Concepts met geurmarketing?
Voor een van onze klanten kregen wij de vraag om mee te denken voor een ludieke actie voor op een beurs. Een actie om mensen naar hun stand te trekken. Omdat de doelgroep van deze klant zich bevindt onder KNO-artsen ontstond al snel het idee om iets met geur te doen.

Wij kozen uiteindelijk voor geurolie. Deze olie konden wij vlekvrij druppelen op een kleine bedrukte flyer, die weer in een afgesloten doosje werd geplaatst. Zodra je het doosje opende, rook je een broodgeur. Hierdoor werd de nieuwsgierigheid van de beursbezoeker gewekt en ontstond er vrijwel direct een gesprek. Missie geslaagd!

Geurmarketing is een krachtig idee waar veel grote bedrijven al op in weten te spelen. En dit met goed resultaat. Daarnaast is geurmarketing, in een wereld waar consumenten worden overspoeld met informatie een opmerkzaam verschil.

Heb jij weleens gedacht aan het inzetten van geurmarketing?

Continue inspiratie krijgen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Iedere maand sturen wij een nieuwsbrief uit met tips, inspiratie en ontwikkelingen.
zo hoef je er niet naar op zoek! Handig toch?