skip to Main Content
Wij zoeken nieuwe collega's! Meer info

Comic Sans: zo lelijk dat het toch mooi wordt?

"Van iets negatiefs naar iets positiefs"

Het is weer zo ver: De eerste vrijdag van de maand juli, oftewel ‘Comic Sans Day’. Dé dag dat we Comic Sans in het zonnetje zetten en waar we worden opgeroepen om zo veel mogelijk het font te gebruiken. Maar ook de dag dat vele haatgroepen van het font op het puntje van hun stoel zitten om het font aan te vechten. Ja, je hoort het goed, er zijn diverse Comic Sans haat groepen. Is Comic Sans het meest controversiële lettertype? Wij vinden van wel! Tijd om hier dieper op in te gaan. 

Historie
Even wat informatie over het lettertype. Comic Sans is een digitaal lettertype ontworpen door Vincent Connare en uitgebracht door Microsoft in 1994. Het ‘informele’ font dat gebaseerd is op teksten en tekstballonnen van stripverhalen was een herinterpretatie van fonts zoals die in comic books gebruikt werden, vandaar ook de naam. Hieruit is af te leiden dat het een lettertype is die vooral voor kinderen bedoeld is. Desalniettemin werd het in het verleden ook vaak gebruikt in de zakelijke wereld.

Van iets negatiefs naar iets positiefs
Dit lettertype werd zo vaak gebruikt dat iedereen, en dan ook echt iedereen, het lettertype zat begon te raken. Met uitzondering van de 2 Nederlandse DJ’s Coen en Sander van de Coen en Sander show op 3FM. In 2009 riepen zij de eerste ‘Comic Sans dag’ uit. Sinds die dag hebben diverse haatgroepen hun haat zelfs omgezet naar een inkomen! Hoe? Door Comic Sans-haatmerchandise uit te brengen! Van iets negatiefs naar iets positiefs. Of je nou een trui wilt, een T-Shirt of een bumpersticker, Ze bieden van alles aan.

Waarom is het kiezen van het juiste font nou zo belangrijk?
Een lettertype zegt veel over jouw identiteit. Daarnaast kan het juiste lettertype de boodschap die je wilt overdragen versterken. Het juiste lettertype versterkt de boodschap die je wilt overdragen. Ook is een tekst het makkelijkst leesbaar als alle letters evenwichtig naast elkaar staan. Zo ontstaat er een rustig woordbeeld dat makkelijk te herkennen is. Door aandacht te besteden aan het font draag je bij aan de leesbaarheid van de tekst en geef je een bepaald gevoel aan je merk/bedrijf. Wil je nostalgie uitstralen? Dan kan een logo in Comic Sans een goed idee zijn om een statement te maken.

Happy Comic Sans Day
Inmiddels heeft dit lettertype zo’n reputatie opgebouwd, dat bijna geen enkel bedrijf of persoon dit meer durft te gebruiken. En er zijn en blijven verschillende meningen over het lettertype. Niet iedereen vindt het mooi en niet iedereen vindt het lelijk. Op zakelijk gebied is het daarom handiger om voor een ander lettertype dan Comic Sans te gaan. Wil je het toch nog een keer gebruiken? Dan is de eerste vrijdag van de maand juli dé kans om zonder gêne het font toch weer een keertje te gebruiken. Alvast Happy Comic Sans Day gewenst!

Continue inspiratie krijgen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Iedere maand sturen wij een nieuwsbrief uit met tips, inspiratie en ontwikkelingen.
zo hoef je er niet naar op zoek! Handig toch?