Interview met Martijn Bosman
Hoe maakt REAL Concepts strategie concreet?
“In mijn rol als Account director, ben ik degene die bij REAL Concepts op de klantstoel zit. Voordat concepten richting opdrachtgevers gaan, toets ik of dat conform klantwens, of beter nog klantwens overstijgend, is.
In dat traject ben ik altijd op zoek naar de vraag achter de vraag. Als reactie op het verzoek voor een nieuwe brochure, stel ik altijd de waarom vraag. Waarom wil onze opdrachtgever een nieuwe brochure? Wat is daarvan zijn beoogde doel?”
“Pas als ik weet wat de marketingdoelstellingen van een organisatie zijn, kunnen wij deze koppelen aan concepten en creatie. Wat uiteindelijk resulteert in de inzet van middelen, zoals brochures of video’s. Door in dit proces goed na te denken, kunnen wij ook echt duurzame oplossingen voor onze opdrachtgevers realiseren.”
Onderzoek
“Omdat het goed is om inzicht te krijgen in of iets goed of niet goed werkt, zetten we regelmatig onderzoek in. Hierbij meten we of de doelstellingen die aan de opdracht gekoppeld worden, ook gerealiseerd worden. Deze doelstellingen formuleren we ambitieus maar realistisch.
Om inzicht te krijgen in de huidige situatie, laten we een nulmeting doen. Wat is bijvoorbeeld het huidige marktaandeel, de huidige omzet of de spontane naamsbekendheid? Als we dit weten kunnen we de doelstellingen concreet maken.”
Heb je hiervan een voorbeeld?
“Momenteel zien wij dat veel installatiebedrijven meer dan genoeg klantopdrachten hebben, maar niet aan het juiste technische personeel kunnen komen. Er moet gewerkt worden aan zogenaamde employer branding.”
Zonder SMART geen meetbaar resultaat
Een SMART opgestelde doelstelling voor dit soort bedrijven kan zijn;
Wij willen binnen een jaar onze geholpen naamsbekendheid bij 500 technisch geschoolde mannen op MBO niveau tussen de 20 en 40 jaar uit de regio groot Arnhem vergroten van x% naar y%.
Specifiek: geholpen naamsbekendheid vergroten bij 500 technische geschoolde mannen op MBO niveau tussen de 20 en 40 jaar uit de regio groot Arnhem
Meetbaar: van x% naar y%
Ambitieus: Voldoende uitdaging?
Realistisch: maar wel haalbaar?
Tijdsgebonden: binnen 1 jaar
Door onderzoek en het formuleren van SMART doelstellingen aan de basis van de marketingcommunicatie te zetten, geven wij onze opdrachtgevers het inzicht van de werkelijke resultaten die behaald zijn. Niet wollig maar concreet.
En dan?
“Daarna is het belangrijk dat je met de juiste boodschap en via de juiste media je doelgroep gaat bereiken. En aangezien dat jouw expertise is, mag je dat op een van de volgende thema-pagina’s zelf delen met onze doelgroep.”