Up-to-date blijven met de laatste logo design trends is essentieel voor elk merk om relevant en competitief te blijven. Trends weerspiegelen wat consumenten aantrekkelijk en betrouwbaar vinden. Door aandacht hieraan te besteden kunnen merken weloverwogen beslissingen nemen voor hun visuele identiteit. Dit laat zien dat het bedrijf reageert op consumentvoorkeuren en huidige design trends. Hierdoor kan het bedrijf voldoen aan de behoeften van de doelgroep.
Hieronder vijf logo trends die je kan verwachten in 2025!
Minimalisme
Minimalisme focust zich op eenvoud en helderheid, waarbij het ontwerp zowel aantrekkelijk als makkelijk herkenbaar is. Door het gebruik van negative space worden vaak visuele illusies gecreëerd, waardoor logo’s opvallender en visueel interessanter worden. Daarnaast zorgt minimalisme voor een uniek ontwerp dat goed leesbaar blijft, ook op digitale formaten. De eenvoud van minimalistische logo’s maakt het ook mogelijk om verschillende doelgroepen aan te spreken.
Natuur geïnspireerd
Door de groeiende nadruk op duurzaamheid geven klanten steeds meer voorkeur aan merken die prioriteit geven aan milieuvriendelijke en ethische praktijken. Dit wordt vaak weerspiegeld in de visuele identiteit van merken door het gebruik van natuurlijke patronen, texturen en aardse kleurpaletten. Denk bijvoorbeeld ook aan McDonald’s. Zij zijn van de huisstijlkleuren geel en rood, naar geel en groen gegaan. Om zo meer positieve associaties op te wekken, zoals duurzaam, gezond en natuurlijk.
Geometrische vormen
Designers gebruiken vaak vormen die bekend staan om hun strakke lijnen en precisie, denk hierbij aan cirkels, driehoeken en hexagonen. Deze vormen stralen stabiliteit uit, wat goed past bij merken die kracht en eenvoud willen overbrengen in hun logo’s. Geometrische en abstracte logo’s worden vaak toegepast door futuristische en technologie gedreven bedrijven, omdat ze eenvoud, helderheid en een moderne uitstraling bieden.
In stukken gesneden
Door hoeken of punten te verwijderen kunnen designers negative space introduceren wat een visuele impact creëert met onconventionele hoeken en scherpe contrasten. Deze techniek voegt dimensie en diepte toe aan het ontwerp, doordat het lijkt op het effect van licht en schaduw op 3D-objecten. Dit zorgt voor een gedurfde, moderne en edgy uitstraling. Als het echter onzorgvuldig wordt toegepast, kan het de indruk wekken van vandalisme, hoewel het een uitstekende keuze kan zijn voor bedrijven die op zoek zijn naar een beetje pit. Het gaat hierbij vooral om het slim toevoegen van persoonlijkheid door bijvoorbeeld silhouetten te veranderen. Deze aanpak moedigt de klant aan om nog eens goed te kijken.
Artistieke en speelse typografie
Typografie biedt de mogelijkheid om merkboodschappen op een nauwkeurige en memorabele manier over te brengen. Deze benadering doorbreekt de traditionele uniformiteit door lettertypen te gebruiken die de persoonlijkheid van het merk weerspiegelen, terwijl de leesbaarheid op verschillende formaten en platforms behouden blijft. De trend omvat het combineren van onconventionele lettertypen met expressieve effecten, zoals handgetekende lettertypen, aangepaste letters en creatieve lettertypen. Opzettelijk imperfecte typografie of handgetekende elementen voegen een persoonlijke en menselijke touch toe aan een logo, waardoor het merk toegankelijker en benaderbaar aanvoelt.
Hoe vind je jouw bedrijfslogo?
Weerspiegelt het logo van jouw bedrijf nog precies waar jullie voor staan? Voldoet het nog aan de hedendaagse standaarden? Kijk er eens kritisch aan!